آیین نامه اجرایی شورای بررسی موارد خاص دانشکده هاوآموزشکده های تابعه دانشگاه فنی و حرفه ای
آیین نامه اجرایی شورای بررسی موارد خاص دانشکده هاوآموزشکده های تابعه دانشگاه فنی و حرفه ای
تعاریف و اصطلاحات:
ماده 2: موارد خاص : اتفاقات رخ داده در دوره تحصیلی دانشجو که خارج از اراده وی بوده و سبب بروز مشکلات تحصیلی گردیده که با مقررات و آئین نامه های آموزشی موجود قابل رفع نمی باشد و نیازمند رسیدگی بیشتر و قضاوت دقیق تر و ارائه راه حل منطقی تر است ، گفته می شود .
ماده6 :دبیرخانه شورای بررسی موارد خاص :این دبیرخانه زیر مجموعه اداره کل امور دانشجویی حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای مستقر بوده و فعالیت می نماید.
ماده 7 : شورای مرکزی بررسی موارد خاص: این شورا درسازمان امور دانشجویی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری مستقر می باشد که در این آئین نامه به آن شورای مرکزی اطلاق می گردد.
ماده 8 : رعایت اصول زیر در تمامی مراحل بررسی و رسیدگی به پرونده های متقاضیان الزامی است:
8-1) شفاف بودن و تائید مورد یا موارد خاص دانشجو براساس مدارک و مستندات مندرج در پرونده با تشخیص دبیر شورا
8-2) حفظ کیفیت آموزشی
8-3) حفظ حداقل واحد مقرر و میانگین لازم برای فراغت از تحصیل
8-4) حفظ حداقل نمره قبولی در هر درس
8-5) حفظ حداقل نمره آزمون و یا نسبت نمره آزمون های سراسری برای تغییر رشته حسب مورد در کشور، درسهمیه، دوره مربوط و سال ورود.
8-6) عدم تغییر مقطع تحصیلی از مقاطع پایین به مقاطع بالاتر
ب) وظایف و اختیارات شورای بررسی موارد خاص مراکز(دانشکده/آموزشکده)
ماده 9: شورای بررسی موارد خاص دانشکده/آموزشکده ،مسئول رسیدگی کننده به موارد خاص دانشجویان و ارائه راه حل های منطقی و شفاف برای پرونده های مطروحه در شورا بوده که نیازمند بررسی دقیق تر و قضاوت منصفانه تر و همه جانبه داشته باشند که این مسائل مربوط به دانشجویان شاغل به تحصیل ، محروم و یا درشرف محرومیت از تحصیل در مراکز به دلایل آموزشی بوده و لازم است به صورت خاص و موردی و در چارچوب و اختیارات تفویض شده زیر بررسی و تصمیم گیری نمایند.
9-1) اجازه ادامه تحصیل به دانشجویان کاردانی و کارشناسی که با توجه به رعایت مقررات آموزشی در معرض اخراج قرار گرفته اند به شرط آنکه میانگین کل شان کمتر از ده (10) نباشد و بعد از آن دیگر مشروط نگردند.
تبصره 1: در صورت مشروطی مجدد و وجود دلایل خاص به شورای بررسی موارد خاص استانی ارجاع گردد.
9-2) موافقت با افزایش سنوات تحصیلی به مدت یک نیمسال برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و دو نیمسال برای دانشجویان کارشناسی پیوسته.
9-3) موافقت با بازگشت به تحصیل دانشجویانی که به دلایل موجه وبا ارائه مدارک مستند حداکثر یک سال برای ادامه تحصیل مراجعه ننموده اند و مشکلی از نظر مقررات نظام وظیفه نداشته باشند.
9-4) موافقت با حداکثر یک نیمسال مرخصی بدون احتساب در سنوات برای دانشجویان دارای شرایط خاص و با ارائه مدارک مستند.
ج) ترکیب اعضای شورای مراکز
ماده 10:ترکیب اعضای شورای بررسی موارد خاص دانشکده ها و آموزشکده های تابعه دانشگاه
10-1)رئیس دانشکده یا آموزشکده (رئیس شورا)
10-2) معاون دانشجویی (دبیر شورا)
10-3) معاون آموزشی (عضو شورا)
10-4) چهار نفراز مدیران گروه یا مدرسین تمام وقت مرکز (عضو شورا)
د) اختیارات وظایف شورای بررسی موارد خاص استانی :
ماده 11: وظایف کلی شورای استانی:
این شورا مسئولیت بررسی و رسیدگی به پرونده هایی را بر عهده دارد که از وظایف و اختیارات دانشکده ها و آموزشکده ها خارج است و پرونده های دانشجویان به منظور بررسی دقیق و همه جانبه در اختیار دبیرخانه شورای بررسی موارد خاص استانی قرار می گیرد و اختیارات و وظایف آن بدین شرح است:
11-1) اجازه ادامه تحصیل به دانشجویان کاردانی و کارشناسی که با توجه به رعایت مقررات آموزشی در معرض اخراج قرار گرفته و یکبار از فرصت اعطایی توسط شورای بررسی موارد خاص دانشکده/آموزشکده استفاده نموده اند به شرط آنکه میانگین کل شان از ده (10) نبوده و دارای شرایط خاص باشند.
11-2) اجازه انتقال موقت (میهمانی) ، میهمان دائم و یا انتقال دائم از یک مرکز به مرکز دیگری به دانشجویانی که بر اساس مقررات و آئین نامه های موجود واجد شرایط نمی باشند.
11-3) موافقت با تغییر رشته دانشجویان از یک رشته به رشته ای دیگر در همان گروه آزمایشی و مقطع تحصیلی در صورتی که دانشجو توانایی ادامه تحصیل در رشته فعلی خودرا از دست داده باشد با حفظ حداقل نمره آزمون های سراسری رتبه مورد تقاضا در کل کشور در سهمیه و دوره مربوط.
11-4) موافقت با تقاضای کتبی دانشجویان خواهر مستند به گواهی پزشک متخصص با مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی آنان حداکثر به مدت پنج نیمسال (یک نیمسال قبل از زایمان و چهار نیمسال بعد از زایمان) درتمامی مقاطع تحصیلی.
ه)ترکیب اعضای شورای استانی
ماده 12:ترکیب اعضای شورای بررسی موارد خاص استانی بشرح زیر می باشد
12-1)رئیس دانشکده /آموزشکده منتخب استانی(رئیس شورا)
12-2)معاون دانشجویی مرکز منتخب استانی (دبیرو نائب رئیس شورا)
12-3)معاون آموزشی یکی از مراکز استان به انتخاب معاونین مراکز (عضو شورا)
12-4)یکی از معاونین دانشجویی/آموزشی یا دانشجویی یکی از مراکز استان به انتخاب معاونین مراکز (عضو شورا)
12-5)مسئول امور شاهد و ایثارگران مرکز منتخب استان (عضو شورا)
12-6)دو نفر از اعضای هیئت علمی یا مدرسان موظف استان به انتخاب مراکز (عضو شورا)
12-7) مسئول دفتر مشاوره یکی از مراکز استانی به انتخاب مراکز(عضو شورا)
م) نحوه تجدید نظر
ماده 30: چنانچه دانشجویی نسبت به آراء صادره در مرکز و یا شورای استانی درخواست تجدید نظر داشته باشد،ابتدا درخواست خودرا به رئیس مرکز یا رئیس شورای استانی ارائه داده سپس رئیس یا دبیر شورا آنرا بررسی و در صورتیکه درخواست در مرکز شورای استانی قابل بررسی و تصمیم گیری نباشد وضعیت دانشجو را با ذکر دلایل مخالفت، به دبیرخانه شورای بررسی موارد خاص ستاد مرکزی دانشگاه به منظور انعکاس به شورای مرکزی سازمان دانشجویی ارسال نمایند.
ماده 31: این آئین نامه، با استناد به مجوز و تفویض اختیار شماره نامه های 254393/3/41 مورخ19/7/93 و266242/3/41مورخ 24/8/93 سازمان امور دانشجویان و آئین نامه اجرایی شورای بررسی موارد خاص استانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که درتاریخ 29/11/90 به تائید وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری وقت رسیده ، تدوین گردیده و از تاریخ ابلاغ جایگزین آئین نامه های قبلی شده و لازم الاجرا می باشد.